Felles løsninger krever felles begrepsforståelse
Skatteetaten, Nav og Statistisk sentralbyrå (SSB) står bak a-ordningen, en felles løsning som samordner innrapportering av opplysninger om inntekts- og arbeidsforhold. Opplysningspliktige, som før måtte fylle ut fem ulike skjemaer, kan nå rapportere alt på ett sted elektronisk.
Fagbegreper defineres ofte ulikt, og det må gjøres et grundig koordineringsarbeid om felles løsninger i offentlig sektor skal fungere godt. Da a-ordningen ble innført, måtte de tre etatene forsøke å harmonisere mange av begrepene sine slik at de ble forstått helt likt. Begrepsarbeidet foregikk i arbeidsmøter der både jurister og fagpersoner fra de tre ulike etatene var involvert.
Det tre etatene samordnet begrepene på tre ulike måter:
1 Harmoniserte begreper
Etatene ble enige om én felles forståelse av begreper. Eksempel: begrepet inntekt, der de andre etatene tilpasset seg til skatteetatens definisjon.
2 Etatsspesifikke begreper
Etatene ble ikke enige, men ulikhetene ble avklart og tydeliggjort. Eksempel: begrepet arbeidstaker, som har to ulike definisjoner.
3 Nye begreper
Etatene opprettet helt nye fellesbegreper. Eksempel: opplysningspliktig og inntektsmottaker.
Språkrådet samarbeider med flere offentlige organisasjoner om å revidere forvaltningsstandarden for begrepskoordinering. Standarden skal være en hjelp til å samordne begrepene i offentlig forvaltning.
- Du kan lese mer på språkrådet.no/begrepskoordinering.