Utredning: Norskfaget i framtida
Denne artikkelen er frå før 2013. Innhald og rettskriving kan vere forelda.
Målet med rapporten har vært å få en helhetlig vurdering av norskfaget i framtida i lys av de utfordringene et flerkulturelt samfunn skaper. I rapporten blir det stilt spørsmål som: Hva er norskfagets rolle i et flerkulturelt samfunn? Er én læreplan nok? Hva er utfordringen for lærerutdanningen? Hvordan kan en utvikle de grunnleggende ferdighetene i norsk og andre fag?
Rapporten er inndelt i fire hovedkapitler. Den kommer med i alt 27 anbefalinger til framtidas norskfag, blant annet denne:
Norskfaget har ei særeigen rolle i skolens fagtilbod fordi norskkompetansen er så viktig for personlegdom, læring og samfunnsdeltaking. Uavhengig av språkleg og kulturell bakgrunn må alle elevar derfor sikrast ei systematisk og tilpassa norskopplæring.