Gode råd for språkarbeid i næringslivet

No image

(18.9.18) Mange bedrifter og organisasjoner ønsker å arbeide med språket i tekster og på nettsider. Språkrådet kan nå tilby en metode for å få dette arbeidet i gjenge. 

Vil dere bedre den skriftlige kommunikasjonen med kunder og andre målgrupper? Sliter dere med å forklare tung fagterminologi? Nå er det hjelp å få. Språkrådet har laget en arbeidsmetode for å bedre den skriftlige kommunikasjonen. Utgangspunktet for metoden er arbeidet for mer mottakerorientert språk i stat og kommune. Dette arbeidet kaller vi klarspråksarbeid.

– Det er viktig at forbrukerne får korrekt, tydelig og lett forståelig informasjon om produkter og tjenester. Språkrådet har lang erfaring med klarspråksarbeid i offentlig sektor. Metodene vi har brukt i dette arbeidet, er like relevante for det private næringslivet, sier direktør Åse Wetås i Språkrådet.

Den viktigste lærdommen fra klarspråksarbeidet i offentlig sektor er at regler for riktig og godt språk ikke er nok. Man må både rydde i selve tekstinnholdet og se på den samlede tekstmengden i organisasjonen. I tillegg kan det være nødvendig å se på den interne skrivekulturen. Dessuten må man vurdere hvordan tekstarbeidet skal foregå, hvem som skal være involvert osv. Råd om alt dette finner dere under Slik setter dere i gang et klarspråksprosjekt (bokmål) eller Slik set de i gang eit klarspråksprosjekt (nynorsk).

– Effektiv og god kommunikasjon med kundene er lønnsomt for bedrifter. Når vi skriver klare meldinger, får vi gjerne færre oppfølgingsspørsmål. Det sparer tid, og tid er som kjent penger, sier Wetås.

Del denne siden

Del på Facebook Del på Twitter

Publisert:18.09.2018 | Oppdatert:21.09.2018